Tips för styrelser i tider av stigande räntor och driftskostnader

fyra kvinnor står samlade runt bärbar dator

Ökande räntor och högre driftskostnader påverkar bostadsrättsföreningar över hela landet. Här delar vi med oss av råd och tips till styrelser om hur de kan hantera en osäker ekonomisk miljö.

Med stigande räntor och växande driftskostnader står många bostadsrättsföreningar inför behovet att justera sina avgifter för att säkra den långsiktiga ekonomin i föreningen. Under de senaste åren har avgifterna i många föreningar varit relativt oförändrade, vilket har minskat marginalerna i många BRF:er.

Uppdaterad underhållsplan

En underhållsplan ger bostadsrättsföreningen en översikt över vad som behöver renoveras och åtgärdas under de kommande 50 åren. Detta möjliggör en bättre planering av kostnader och bidrar till en mer stabil avgiftsutveckling för medlemmarna.
Genom att komplettera underhållsplanen med en flerårsbudget ökar tryggheten i den ekonomiska planeringen och förbättrar verksamhetens handlingsförmåga. En underhållsplan ingår oftast i den tekniska förvaltningen i en BRF.

Informera bostadsrättsföreningens medlemmar

Hur påverkar högre räntor föreningen och hur ska ni hantera de ökade kostnaderna? Kommunikation med medlemmarna och en väl genomarbetad ekonomisk plan är avgörande för att undvika onödig oro inom föreningen.

Förhandla om lånen

Enligt ett pressmeddelande från SCB har bostadsrättsföreningarnas genomsnittliga ränta fördubblats på två år. Se därför till att förhandla om räntan med banken och jämför även med konkurrenterna. I många fall ingår detta i vår ekonomiska förvaltning, så ta gärna hjälp av oss.

Effektiv teknisk förvaltning

Med en effektiv teknisk förvaltning som tar hand om fastigheten på bästa sätt och säkerställer att underhållsplanen följs minimerar ni otrevliga överraskningar som kan innebära oväntade kostnader.

Ta med ökade drift- och slitagekostnader

Avgifterna i en bostadsrättsförening ska täcka drift, kapital och slitage. Tänk på att inkludera detta så att medlemmarna betalar vad det verkligen kostar att bo i föreningen. 

Genom att ta med slitagekostnader och ökade driftskostnader i avgiften skapas en stabil grund, även när kostnaderna för renoveringar och underhåll stiger.

Sparande och amortering

Tänk på att amortera på föreningens lån, helst minst två procent. Detta skapar bättre utrymme för att ta nya lån när det är dags för större renoveringar i fastigheten. 

Förutom amortering är det även klokt att ha ett sparande för framtida underhåll och ökade kostnader. Sparandet beräknas oftast per kvadratmeter och här finns olika riktvärden att utgå ifrån.

Byta ekonomisk förvaltare

Det är ofta stor skillnad på avgifter hos de olika ekonomiska förvaltarna. För att spara in på kostnaden är det därför lämpligt att ta in offerter för att se om föreningen kan få ner kostnaden för den ekonomiska förvaltningen.

Här på PHM Redovisning tillämpar vi alltid anpassade priser för varje enskild förening, istället för ett standardpris per lägenhet som är vanligt förekommande. Detta har gjort att vi har hjälpt många bostadsföreningar med sänkta avgifter för deras ekonomiska förvaltning. Att byta ekonomisk förvaltare till oss är lätt och smidigt, då vi tar ansvar för hela processen och guidar er igenom bytet.